martes, 1 de noviembre de 2016

LA VANSA: PEL TORRENT DE SAVAJA

Aquesta proposta es realitza seguint senders recentment recuperats i constitueix un agradable passeig pel vessant obac de la muntanya de l'Arp. Pugem pel vessant est del torrent. Aquí trobem la font de la Mata i en un darrer tirapit arribem a la Pradella o Collada de Cal Rebull. Deixem el sender que puja a la font de Tirapeus i que puja al Pla de l'Arp.
Agafem un trencall vers la cabana de la Plana de l'Arç. Un paratge solitari però captivador. Anem a la font de l'indret.
Poc després trobem una cruïlla cap a Cal Paller o cap a Sorribes (Sant Pere). Agafem aquesta darrera opció passant per davant de l'esglesiola de Sant Pere i tornem a sortir on hem començat el recorregut.

Característiques:
Valoració: Proposta molt interessant per un dels racons més solitaris de la vall.
Dificultat: Baixa.
Desnivell: 700 m.
Distància: 7,7 km.
Temps: 2 hores 14 minuts
Itinerari circular.

Descripció de l'itinerari:
Seguim la pista cap al barranc i aviat trobem una passarel·la metàl·lica a l'esquerra per travessar el rierol. A la dreta deixem la pista per on tornarem.
Pugem per un contrafort de la muntanya amb destacades panoràmiques sobre la vallada del torrent de Savaja. El primer tram és prou costerut. Anem entre bosc de pi roig. Anem trobant tota mena de pintura pels arbres.
Als 20 min. aprox. el sender esdevé menys pendent. Anem planejant a la dreta.
40 min. Travessem un barranc. Damunt tenim la casa de Rebull que resta enrunada i oblidada. S'hi arriba des de la collada de cal Rebull o la Pradella. Aquesta solitària masia va haver de marxar després que una nit de tempesta el ramat de xais es va desbocar serra amunt. Van acabar tirant-se per un cingle. Els propietaris de la casa van perdre tota la ramada i van haver de tancar la casa. M'imagino que els voltors van fer festa major.
Pugem per un bell contrafort.
47 min. Trobem a la dreta el trencall a la font de la Mina que es troba a dos minuts entre anar i tornar. Nosaltres - finals d'octubre de 2016 - la vam trobar seca. Coordenades UTM 31T  x=377621  y=4676084.
53 min. Arribem a la Collada de Cal Rebull o la Pradella (1434 m.)  on trobem la pista que puja des del Molí de Fórnols. El camí tira amunt cap a la font de Tirapeus i la muntanya de l'Arp però nosaltres agafem un camí que surt a l'esquerra perfectament senyalitzat per un parell de cartells de fusta.
Baixada forta pel mig del bosc.
1 h 20 min. Arribem a la cabana de la Plana de l'Arç. Un racó solitari i captivador. La cabana tristament roman mig enrunada. Hi ha un cartell que ens indica cap a al font que està al barranc de més a la dreta.
1 h 23 min. La font es troba al fons del barranc . Un troncs fa de com. La font també està actualment seca. Coordenades UTM 31T  x=377125  y=4675812
Tornem vers la cabana. Passem pel costat de la cabana i seguint el camí en direcció contraria i descendent.
1 h 31 min. Cruïlla. A l'esquerra pujaríem al coll del Grau i la casa de turisme rural de Cal Paller. Anem a la dreta, avall. Al cartell indica cap a Sorribes, a la dreta.
1 h 37 min. Travessem un barranc i tirem amunt.
1 h 40 min. Passem un pas estret.
1 h 50 min. Sortim al camí que puja de Sant Pere al coll del Grau i la casa de Cal Paller. Anem a la dreta. Travessem el camí.
1 h 54 min. Passem pel costat de la casa de Capderoc. Trobem una pista que seguim avall.
1 h 58 min. Un cartell ens indica a l'esquerra un trencall cap al Sorribes. Potser abreujaríem el camí però continuem per la pista.
La pista fa un marcat revolt a l'esquerra.
2 h 05 min. Davant tenim l'església de Sant Pere. Abandonem la pista i anem cap a l'ermita.
2 h 07 min. Arribem a l'església. Pel davant, surt el camí que ara agafem i baixa cap al barranc de Savaja.
2 h 11 min. Abocador local. Trobem una pista que seguim per l'esquerra. Aviat deixem a la dreta la passarel·la que hem agafat en començar l'excursió.
2 h 14 min. Aparcament on hem començat l'excursió.
Per obtenir el track de l'excursió: