miércoles, 14 de septiembre de 2016

PER LES FONTS DEL BARRANC DE LA PEGUERA (TUIXENT)

Aquest estiu m'ha donat per recórrer les fonts del terme de Tuixent. La majoria ja les coneixia, bé, mai ho coneixes tot però, i avui he volgut anar pel barranc de la Peguera. De fet, mirant el mapa veig que rep diferents noms. Així en la part baixa es conegut com barranc de la Venseca. Més amunt de la Peguera i, en la part alta, barranc de Coll de Port.
Etimològicament el barranc de la Peguera seria lloc on s'extrau la pega que era apreciada per les trementinaires per fer els seus preparats. El nom de barranc de la Peguera l'utilitzo en un sentit molt ampli doncs potser és el centre de l'excursió però vaig pels seus ramals.
Característiques:
Valoració: Proposta que permet recórrer les principals fonts del vessant del barranc de la Peguera (Font del Carreu, Font de Fontanelles, Font del Tirapeus)
Dificultat: Baixa, la única dificultat pot ser que és llarga.
Desnivell: 660 m.
Distància: 17,4 km.
Temps: 4 hores 17 minuts.
Descripció de l'itinerari:
Surto de la plaça de la Serra del Cadí. Baixo a la plaça Major i agafo el carrer que surt a la dreta en baixada. Des de la plaça Major tinc que fruir de l'esplèndida panoràmica vers els rodals que trepitjarem.
Passo per davant de la font del Sergi.
4 min. A la fi del carrer giro a la dreta i agafo a la dreta. Uns metres més enllà trobo l'antic camí ral que anava a la Seu d'Urgell, actualment és el GR 7. Baixem per uns revolts sortint del poble.
7 min. Baixo per uns esgraons de fusta i surto a la carretera que travesso. Poc després m'incorpora a una pista. Vaig a l'esquerra.
10 min. Travesso el pont de la Venseca sobre el riu de Mola. Poc després agafo a l'esquerra l'antic camí del Carreu, abandonant la pista i GR.
16 min. Surto de nou a la pista del Carreu que segueixo.
24 min. La masia del Carreu. L'única que està separada del nucli de Tuixent. Cal ser molt respectuosos amb els seus estadants. A l'extrem de la casa trobem la font del Carreu.
Coordenades UTM 31 T 381034E 4675602N. forma una bassa quadrangular que serveix per regar un ufanós hort que hi ha sota. Estrictament parlant no es tracta d'una font doncs l'aigua procedeix d'una font que hi ha en el barranc de la Peguera.
Seguim la pista enllà. Observem que darrera de la font hi ha una gran bassa ara seca que assegurava el rec.
27 min. Barranc de la Peguera o de Coll de Port. Si volem descobrir la font autèntica del Carreu hem de pujar per un camp de la dreta. A la part de dalt veiem encara algun tram de tub. Ens posem pel barranc seguint el curs de l'aigua.
36 min. Arribem a la surgència de la font. Està en la llera del barranc.
Coordenades UTM 31 T 4675602E 4675602N altura 1247 m.
Retornem a la pista.
43 min. Ens retrobem de nou a la pista i travessem el barranc.
50 min. Sortim a la carretera de Coll de Port a Tuixent. La creuem i anem uns 50 metres a l'esquerra.
Trobem una altra pista a mà dreta que seguim.
56 min. Abandonem la pista i agafem el GR - 7, tot pujant, a mà dreta.
58 min. Sortim de nou a la pista i la seguim a la dreta. Obviant el GR que tira recte amunt.
1 h 09 min. Font de Fontanelles. Hi ha un com metal·lic a sota del camí. En el camí es pot observar un tub de PVC en la surgència natural encara que no capta bé l'aigua del barranc. Etimològicament Fontanelles significaria lloc on hi ha petites fonts.
Coordenades UTM 31 T 380655E 46750734675073N
Seguim la pista.
1 h 19 min. La pista traça un marcat revolt a l'esquerra. Nosaltres sortim recte per un corriol que segueix una antiga tala. Travessem el barranc de la Peguera.
1 h 27 min. Cruilla de rossecs de baixar fusta. Per l'esquerra surt un planejant que no agafem. S'acaba perdent en mig del bosc. Pugem uns metres. A l'esquerra hi ha un ramal molt pendent que agafem deixant el trencall que marxa a la dreta.
Pujada molt exigent i que cal prendre-se-la amb calma.
1 h 30 min. Sortim a una pista i anem a la dreta ja planerament.
1 h 46 min. Fem cap a la carretera de coll de Port. Anem a l'esquerra seguint l'asfalt. Als 50 metres deixem la carretera per agafar la pista al coll de Buc, dreta.
1 h 52 min. Arribem al coll de Buc (1587 m.). Curiosa esplanada en mig del bosc. Per l'esquerra surt una antiga pista que surt a la carretera a les pistes d'esquí. Fet un revolt surt per la dreta el camí que porta al revolt del Patraco i al Molí de Fornols. Seguim la pista.
2 h. 10 min. Abandonem la pista i agafem un trencall a la dreta i avall cap a la font de Tirapeus. Cartell indicatiu.
2 h 15 min. Font de Tirapues situada en mig del bosc de pins. La surgència està tapada amb troncs i hi ha un tub que travessa un tronc i vessa sobre un com redó de plàstic.
Coordenades UTM 31 T 378164E 4675658N altura 1529 m.
Seguim el sender avall perfectament marcat.
2 h 24 min. Sortim a la Planella o collada de cal Reboll. La casa es trobava seguint un camí carreter que surt a l'esquerra. No confondre amb el camí que va al cortal de la Plana de l'Arç ni el que baixa al pont d'Ossera. La casa està totalment destruïda, bastida sota un penyal. Segon sembla una nit en mig d'una tronada el ramat d'ovelles es va esbocar i va caure pel precipici i moriren tot el bestiar. La casa d'aquesta feta es va arruïnar i va haver d'abandonar aquest solitari paisatge.
Seguim la pista per la dreta.
2 h 41 min. Travessem el barranc de l'Obac. Observo una tala a mà dreta que segurament em conduiria a l'antic camí de coll de Buc però prefereixo baixar per la pista.
2 h 50 min. La pista traça un revolta molt pronunciat cap a l'esquerra. Nosaltres tirem recte per un antic camp. Observo alguna fita.
2 h 55 min. Surto al sender que baixa del coll de Buc i de la corva del Patraco. Tiro avall. Hi ha moments que el sender baixa molt dret. Si ens fixem bé és tracta d'un antic rossec. De tant en tan podem veure alguna marrada del sender.
3 h 12 min. El nostre sender, sempre en mig del bosc, gira a la dreta. Albirem entre el brancatge el Molí de Fórnols.
3 h 17 min. Sortim a la pista de l'Obaga que enllaça el Molí de Fórnols i Tuixent. Anem a la dreta. El nostre recorregut coincideix amb el GR - 7 i GR - 150
3 h 35 min. Toll d'aigua que correspon el que algú ha anomenat la font de la Mosca. De fet es tracta d'una petita surgència que va sorgir en fer-se la pista i que any rera any es va fer més gran. Es podria condicionar com a petita font.
Coordenades UTM 31T  379684E  4677026N altura 1140 m.
4 h 01 min. Pont de Benseca per on hem passat a l'anada. Per tal de no repetir l'itinerari decideixo continuar per un camp que hi ha a la dreta orogràfica del riu de Mola.
4 h 07 min. Passem pel costat de la granja del Peritxola i anem a l'esquerra passant pel costat del Moli vell per un camí que s'enfila amunt.
4 h 12 min. Ens incorporem al GR - 7. Anem a l'esquerra.
4 h 14 min. Travessem la carretera a La Seu d'Urgell i ens enfilem vers el poble de Tuixent.
4 h 17 min. Arribem a la plaça de la Serra del Cadí on hem iniciat el recorregut.
Per si voleu obtenir el track: