jueves, 16 de agosto de 2012

VOLTA PER LA SERRA DEL VERD

El Cap del Verd és el punt d'unió (o de convergència) de les comarques de l'Alt Urgell, Solsonès i Berguedà. Aquesta coincidència va acompanyada pel fet de que des del seu cim hi ha una visió privilegiada que compensa sobradament  la nostra visita. Generalment pugem des de Tuixent però avui el Jordi Moles, el Joan Martín i el Joan Ramon Segura hem decidit pujar pel sud des de la Pedra (a tocar de la Coma). Pujarem per la canal Fonda i la baixda la farem per la canal que duu al coll Veis fent una volta a la muntanya molt interessant. Només hi ha un problema cal pujar amb un tot terreny que ens deixa al coll dels Brulls.
Accés:
Prenem la carretera de Sant Llorenç de Montgai a la Coma (C-462). Agafem un trencall a la dreta cap al llogarret encisador de La Pedra. Abans d'arribar al nucli de La Pedra anem a l'esquerra (0,6 km.) per una carretera estreta. Anem cap al coll de la Creu del Roser i l'Estret. Un indret molt encisador, envoltat de cingleres, presidides al nord per l'altiva serra del Verd.
5,6 km. S'acaba la pista asfaltada davant d'un dels nombrosos masos que hi ha en aquesta contrada.
6,1 km. Cal Canonge. Darrer mas de la vall. Fins aquí es pot arribar amb un vehicle normal, amb molt de compte. A partir d'aquí la via queda reservada als tot terrenys. Prenem un trencall a l'esquerra.
9,3 km. Aparcament del coll dels Brulls (1549 m.). La pista queda barrada.
Descripció de l'itinerari:
Aparcament del coll dels Brulls travessem la barrera i continuem per la pista.
7 min. Bifurcació. Anem a la dreta i amunt.
11 min. Prenem a la dreta un sender. Hi ha un pal amb el cartell informatiu trencat. A la tornada vindrem pel camí principal. També hi ha un trencall a l'esquerra cap a les Bordes de Pujol.

El nostre sender puja decididament envoltats de pins. El camí està tancat per filats. Més amunt el bosc anirà desapareixen i comencem a traçar giragonses. Deixem la feréstega canal Fonda a la dreta. Passem per la roca Mira que és una meravellosa atalaia panoràmica sobre l'embassament de la Llosa del Cavall, Sant Llorenç de Morunys, el santuari del Lord i la serra de Port del Comte.
1 h Arribem al Prat de les Saleres (1982 m.) on el sender no és tan evident. Pugem amunt pel prat fins trobar uns coms on arriba l'aigua de la font d'Urdet que arriba amb una mànega. La font està dalt a la dreta.
Trobem un corriol que marxa cap a l'esquerra endisant-nos en un bosc de pi negre.
Travessem el Prat d'Aubes al apeu del Cap d'Urdet.
1 h 25 min. Collada ampla dels Belitres (2152 m.) amb una excepcional visió sobre la serra del Cadí i el Pedraforca al nord.
PUgem seguint els xaragalls oberts pels pas dels tot terrenys que pujaven fins aquí dalt. En arribar a la carena principal anem a l'esquerra.
1 h 45 min. Cap del Verd (2281 m.) amb una dilatada visió sobre els contorns: Port del Comte, Cadi, Pedraforca, Encija, Busa ... Podem jugar a posar un peu a la comarca del Solsonès, un altre a l'Alt Urgell i una mà al Bergada!!!
Per baixar pel camí de pujada però resulta més interessant descendir per una costeruda canal que descens per una incòmoda tartera.
Tornada: Cal buscar cap a llevant les fites i les marques de pintura que ens duran cap a la canal que acaba amb la feixuga tartera.
2 h 15 min. Una fita ens indica que hem de deixar la davallada per la tartera i prenem un corriol a la dreta.
2 h 22 min. Arribem al coll de Veís o Escollades (1906 m.) on trobem un filat. Per sota de la filada prenem un corriol que en un primer moment no es gaire evident. Anem en direcció a ponent.
2 h 30 min. Prat Major (1854 m.) on trobem un cartell que ens indica que el sender va a Coll de Port (oest) però nosaltres prenem un senderó, en un principi tampoc gaire evident, cap al coll dels Brulls.
2 h 39 min. Font Cinglà (seca l'estiu 2012), poc després baixa la vallada de la tartera per on hem baixat.
3 h 05 min. Pal sense cartell que ens indica el punt per on hem iniciat la pujada a la canal Fonda a l'anada.
3 h 16 min. Aparcament del coll dels Brulls on hem iniciat l'excursió.

Característiques:
Dificultat: Mitja. Principal dificultat és el desnivell i la baixada per la tartera. Algun tram sense sender en anar per prats.
Temps: 3 hores 16 minuts (anada i tornada).