lunes, 26 de agosto de 2019

Lloc de sortida: Plaça de la Serra del Cadí - Ajuntament
Hora: 9 del matí.
Recorregut: CAMÍ DE LA VENTAJOLA – EL FITER – LA CARRERADA D'EN MIQUEL

Un any més estem treballant amb il·lusió per oferir-vos un recorregut interessant per racons de la nostra vall. Sempre hem partit del criteri d'ensenyar-vos racons prou inèdits.
El camí de la Ventajola és un sender que en algun moment hem donat com desaparegut doncs poca gent encara el recorda. L'hem endreçat una mica i els el volem mostrar perquè descobrir el seu interès excursionista.
Un cop dalt recorrem el Fiter, actualment cobert de bosc però fa encara no 50 anys era intensament conreat.
Baixarem per la Carrerada d'en Miquel, que és un sender que ha tingut més sort, i en diverses ocasions ha estat recuperat. Actualment hi passa l'itinerari de plantes del Museu de les Trementinaires.

Descripció de l'Itinerari:
Iniciem el recorregut en la plaça. Ens dirigim a la font i agafem el carrer que davalla vers les afores del poble.
2 min. Creuem la carretera a la Seu d’Urgell. Anem pel camí vell al poble.
3 min. Agafem un trencall a l’esquerra, amunt, pujada ferma. Fem cap al Centre de Flora. Agafem una pista que surt del costat de l’edifici.
20 min. Revolt molt marcat a l’esquerra. Anem recte seguint el vell camí de la Ventajola.
Tram on el sender esdevé perdedor. Cal anar amb cura. Tendeix anar a la dreta.
30 min. Passem arran de l’antiga font de la Ventajola que actualment resta seca. El sender fa un revolt i continuem per damunt de la font.
Ens enfilem per una canal costeruda.
36 min. Coll. Ara baixem. El sender no es tan evident. Anem flanquejant per sota el bosc.
39 min. Feixa bruta de vegetació.
43 min. Entrem a un camp erm.
45 min. Sortim a una pista. Anem a la dreta.
1 h Assolim un coll (1525 m.), punt més alt de la travessa. A l’esquerra surt un antic GR (marques blanques i vermelles) que s’enfilaven al Cap del Pla i després al coll de Mola.
Anem pel Fiter. Curiosament fa 50 anys estava tot conreat i no hi havia cap pi. Però ara estem caminant tota l’estona per pinedes.
1 h 04 min. Abandonem la pista i agafem un sender que travessa el bosc seguint les marques blanques i vermelles.
1 h 09 min. Travessem una pista. Anem ara sense camí però es de bon baixar.
1 h 17 min. Sortim a una nova pista de desboscar. Anem a l’esquerra.
1 h 22 min. Per la dreta surt el camí de la Carrerada d’en Miquel. Es tracta d’un sender recuperat que ha estat organitzat com a jardí didàctic. Trobem troncs clavats amb els números indicatius de les plantes que trobem.
1 h 23 min. Cartell que explica com afecta els camps abandonats com els que estem travessant. Recordeu que aquest entorn poblat de pins fa uns anys eren camps de conreu.
1 h 33 min. Arribem al Centre Floral de Tuixent. A la vora tenim el jardí botànic.
1 h 38 min. Assolim la plaça de l’Ajuntament on hem començat la caminada.